ez1osztaly
>Men
 
>A mi kedvelt oldalaink !
 
>Szavazs
Milyen volt az 5-s DISCO ?

Kirah !
J !
Ht... elment !
Gyenge!
Menny mr magaddal!!!
Nem is voltam !
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
>Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Szmolgp
0
7 8 9 /
4 5 6 *
1 2 3 -
0 +/- . +
C
=
 
>Szchenyi Istvn
Sztem inkbb ne olvasstok el !:D Kre s ifjsga. Mint az egyes, a nemzet is kevssel ri be mveltsge kezdfokn. Az egyes culturai fokokat alig mrhetjk biztosabb mrtkkel, mint ha anyagi, erklcsi s szellemi szksgeiket ismerjk. Magyarorszgon voltak egyesek, kik annyit kveteltek az lettl, mint Eurpa leghaladottabb orszgainak elkeli, de tagadhatatlan, hogy a nemzet, mint olyan, igen kevssel meg volt elgedve. Mint fjdalmas, de vltozhatatlannak ltsz rksget tvette seitl a megnyugvst fggetlensgnek csak papiron val ltezsben, legfontosabb gyeinek idegenek ltal val intzsben, legnemesebb trekvseinek kls okok ltal val megakasztsban. A nemzeti nllsg cskkentsert csak a nemeseket ptolta kivltsgos haszon s bizonyra nem nagyra tr, ki ennyivel beri. Ha pedig a magyar magt ms eurpai nemzetekkel sszemrte, legfljebb hadi vitzsgben lehetett mlt versenytrsuk. De ha az si dicssg mg a fggetlensget sem rizhette meg, hogyan llhatja meg a haza helyt abban a bks, de tn mg dntbb kzdelemben, melynek szinhelye az egsz vilg? Az emberi szellem mindentt ezer meg ezer tat tall a nemzetek jltnek, erejnek fokozsra. E versenyben Magyarorszg rszt sem vehet. Nincs sem ipara, sem kereskedse, sem irodalma, sem mvszete a mvelt nyugathoz hasonlthat. St elmaradottsgunk tn soha nem oly szembetn, mint pen akkor, midn egyrszt a szent-szvetsgnek, msrszt a szabadelv haladsnak az uralomrt kzd rendszerei egyarnt mutatjk az eurpai let trtneti munkjnak kzssgt. Goethe krlbell az ltalnos vlemnyt foglalja ssze, midn 1821-ben azt mondja haznkrl: ldott orszg, csak kr, hogy nem bir haladni. Magyarorszg jjalkotsnak teht sokkal mlyebb a jelentsge, mint a tbbi egykor eurpai mozgalmak. A nyugot nagy nemzeteinl megvolt mr a szilrd llami egysg, megvolt a sajt erejbl tovbb fejld szellemi s anyagi mveltsg s a kzdelem trgya s czlja leginkbb az alkotmnyos jogoknak mentl szlesebb krre val kiterjesztse. Nmetorszgban s Itliban meg volt az egysges mvelt nemzet, csak annak llami szervezse s klfldi befolysoktl val megvdse volt htra. Msutt az alkotmnyos formt kellett megtallni, vagy pedig egysges organisatiban sszefoglalni a nemzetnek trtnetileg sztvlt tagjait. Nlunk ellenben magt a nemzetet kellett mg megteremteni a rendek s felekezetek chaosbl, ki kellett tzni mveltsgi s politikai czljait, hogy haladv lehessen; nllv s gazdagg tenni a nemzeti gondolkodst s annak eszkzt az elhagyatott magyar nyelvet; vgre letet, tartalmat adni egy majdnem res szv csenevszett fogalomnak: a magyar llamnak. A maga erejbl Magyarorszg nem volt kpes megbirkzni ez risi feladattal s ez okozta talakulsnak legfbb nehzsgt. Elszigeteltsgben barbrr vlik; ha pedig, nemzeti egynisgnek ers kifejtse eltt, tat nyit belsejbe a klfld hatsnak, cserben az idegen mveltsgrt elveszti nemzetisgt. Magyarorszg trtnetnek ez volt rks fjdalmas problemja, mita Gza s Szent Istvn nemzetnk sorst el akartk vlasztani a hunoktl s avaroktl. Az iskolzsnak ez a folyamata tart, az rpdok, az Anjouk s Hunyadiak alatt; sem a trk hdts, sem a Habsburg-uralom nem vethet neki vget. Nagyjaink, Klmn s IV. Bla, Nagy Lajos s Hunyadi Mtys, Bethlen Gbor, Pzmny s Zrinyi Mikls e fladat megoldsra fordtottk legjobb erejket. De a kzdelemnek nem lehetett vge, mg Magyarorszg be nem olvad az idegen mveltsgbe, vagy mg nemzetisgnek ers kifejtse ltal mveltsge nem kelhet versenyre az idegennel. 1790 utn a lankads, az ernyeds korszaka ll be, mert a nyugathoz val kzeledstl egyarnt retteg az udvar s a nemessg. Igaz, nem hinyzott az anyagi, sem a szellemi er, mg kevsbb a hazafias akarat, ismt hatalmass s dicsv tenni ezt az orszgot. De az irnyzs, a vezets nem indulhatott ki sem a nemzetietlen s reactionrius kormnytl, sem az si constitutio alapjn ll, de minden haladsban veszlyt lt hazafiaktl. Csakis az az osztly, mely magyar ltre nemcsak ismerte nyugatot, hanem rszt is vett annak szellemi munkjban, a magyar aristokratia indthatta meg azt a fel nem tartztathat szellemi ramlatot, mely a midn a nyugati eszmknek tat nyitott, nemcsak hogy el nem sprte a nemzetisget, hanem annak felvirulst, magasabb kifejlst eredmnyezte. Igaz, hogy furaink nagy rszt az idegen befolys elvonta hazjtl, de mgis az rnyalatok hossz sora nylt azoktl, kik mr csak nvszerint voltak magyarok, egszen azokig, kik jszgaikon lve, inkbb csak czmre klnbztek a mvelt hazafias kznemessgtl. Grf Szchenyi Ferencztl, a Nemzeti Mzeum alaptjtl, grf Festetich Gyrgytl, a magyar hadsereg kveteljtl, a magyar nyelv elharczostl, a zsenge magyar irodalom prtfogjtl ki fogja elvitatni a hazafi nevet? [1 Lsd Berzsenyi dit gr. Szchenyi Ferenczhez s gr. Festetich Gyrgyhz.] E krbl szrmazott, ebben nevelkedett Szchenyi Istvn, Szchenyi Ferencznek s Festetich Julinnnak, Gyrgy nvrnek fia. 1791 szeptember 21-n szletett Bcsben. Gyermekkorrl keveset tudunk, de maradt egy levele 1803-bl, melyben atyjnak megkszni magyar levlben a Magyar Knyveshz ajndkt s igri, hogy tehetsge szerint mltnak mutatja magt az atyai jsghoz. Anyjrl fljegyeztk, hogy magyar nyelven igen tkletesen s csinosan beszlt s annak nagy prtfogja volt. [2 Nemzeti Ujsg. 1824. 11. szm.] Atyjra, ki az szavai szerint mint magyar, remnytelen szllt srjba, benne nemcsak a mvelds irnt val nagy rzke emlkeztet, a mly vallsossgnak prosulsa a kor blcsszetnek ismeretvel s tiszteletvel, hanem mg inkbb a tprengsnek egsz valjukat eltlt, igazn csaldi vonsa. Maga ksbbi mveiben nem gyzi gnyolni, mennyire elknyeztettk s mily kevss szoktattk rendes munkra. Beteges gyermek volt, de annyira megersdtt, hogy 17 ves korban mint huszrtiszt a seregbe lphetett. Ott elmaradt szellemi kpzst nemcsak a knyv, hanem mg inkbb a krle pezsg gazdag let ptolhatta. Katonskodsa pen az asperni csata s Napoleon buksa kztt lefoly, esemnyekben s tanulsgokban szinte pratlan vekre esik. A szvetsgesek fhadi szllsn, Schwarzenberg oldaln szolglt, mint sajt bevallsa szerint inkbb szletsnek mint kpzettsgnek ksznhetett. A lipcsei csatban nagyon kitntette magt. birta, mint a fvezr kldtte, csatlakozsra a ksz Blchert s a vonakod Bernadotte-ot. [3 Zichy Antal: Szchenyi letrajza. I. 67.] A Murat elleni hadjratban igazn huszros btorsgot s llekjelenltet tanstott. [4Szchenyi maga azt rja magrl, hogy 1813�14-ben csak egytt ment a tbbivel s csak a npolyi hadjratban vett rszt mint katona.] Ktszer jrt a szvetsges hadakkal Prisban s ngy rdemrenddel kestve trt a prisi bke utn haza. A bcsi trsas-let egszen rvnybe vonta a dsgazdag, szikrz szellem, elbjol trsalgs ifj mgnst. Ha ez idtjban irt leveleit olvassuk, alig tallunk klnbsget kzte s osztlytrsai kzt, kiket az let knny lvezete elvont a ktelessgtl s kptelenn tett minden komoly munkra. Knny hdtsok, mulatsg, vadszat, ezekbl ered folytonos pnzzavarok tarktjk a lapokat. De lelke e futlagos esemnyekben is mindig az eszmnyt kereste s csaldsa nemcsak kesersggel tlttte meg, hanem borzaszt nvddal is, mely felriasztotta vallsossgt s egsz lett megmrgez lelkifurdalsokat idzett el. Ki olyan krnyezetben, min a congressus korabeli Bcs elkel vilga volt, nem vesztette el az erklcsi alapot, mltn kilthatott fel ksbb, midn lakolni vlt bnrt: Istenem, egszen romlott nem voltam soha! Tkletessgre tr s az a krds, mely t legjobban foglalkoztatja s elszr birja irodalmi alkotsra, az: mennyiben egyeztethet meg az letblcsessg az erklcsi tklylyel. [* Sonderbare Begebenheiten in dem Leben, und die Frage, in wie weit die Lebensklugheit mit der Vollkommenheit in Verbindung sein knne? 1819. Als Anhang zu meinem Tagebuch. Klnsen bels fejldst, tkletesedst taglalja benne.] Mr is kzd benne a lelkiismeret a gyakorlattal, a szv az szszel. A teljes lelki fggetlensget s szabadsgot keresi, fell akar emelkedni minden aprlkos tekinteten s gondon, hogy egsz erejt embertrsai boldogtsra, hazjnak szentelhesse. rzi nevelsnek hinyait s komoly olvasmnyok ltal ptolja annak hzagait. Behat tanulmny trgyv teszi magt, s , ki elbb szinte czltalannak nzte lett, most rvend azon, mennyi eszkze van annak diadalmas, sikeres vgiglsre. Svrg lelke, mely a nben nemcsak a fld lenyt kereste, csak ksbb tallta fel ideljt, ambitija pedig, melyet maga mrhetetlennek nevez, a bke veiben kielgts nlkl marad. Megnta a garnisonletet, megnta a vrakozst nagyobb rangra s hatskrre. Szabad gondolkodsa elvlasztotta t szleitl, de nem lehetett kedves Ferencz csszr s a hadi tancs eltt sem, mely gyanakodott azokra, kiknek eszmik vannak, s melynek az volt a kifogsa ellene, hogy tulsgos az imaginatija. Nyughatatlansga s mveldsi hajlama olasz, grg, franczia s angol utakra vitte; mg grgl is megtanult s fenmaradt napli egyarnt bizonytjk komoly olvasottsgt s mvszi izlst, mint rdekldst az emberi s llami let jelensgei irnt. Grgorszgban elnyomott, szabadsgszeret npet tallt s oly kormnyt, melynek tunyasga s rosszakarata alatt elhervadt minden; Angliban s Francziaorszgban ellenben az emberi gondolkods ltal a politikban, a mezgazdasgban, a gyrtsban s kzlekedsben elrt eredmnyek bmulatra ragadtk fogkony elmjt. Athn romjainak megtekintse p gy hazja fel vonja gondolatt, mint London s Pris zsong letnek zaja. Mint elbb az egynnek, gy most a nemzetnek jjszletse, bels tisztuls s erklcsi emelkeds ltal, ragadja meg lelkt. Meg van benne az alkotnak boldog optimismusa, hisz a vilgegyetemben sokkal hatalmasabb a j a rossznl, rja egy zben; a j az rk, a rossz a muland, rja ms alkalommal. Embernl s nemzetnl egyarnt szleli a regeneratinak, a megujhodsnak lehetsgt. Hanyatl nemzeteknl is szlelhet, azok is emelkedhetnek ismt. Termszetes, hogy gy gondolkodsa, tettereje mindinkbb szlfldje, hazja fel fordult. Azt hiszem, rink sok felesleges munkt fordtottak azon krds taglalsra, mikor hatrozta el Szchenyi Istvn elszr, hogy j letre kelti szunnyad nemzett. Szerintnk a honfi rzs Szchenyi Ferencz finak termszetes rksge volt s csak az alkalmat kereste rvnyeslsre. Teljesen tudta, mint mgns, mennyit kszn honnak s mihelyt ktelessgrzete flbredt, azt is, mennyivel tartozik neki. Hatalmas tehetsge hozz mrt hatskrt keres. A hadseregnl azt nem tallja meg. Ausztrira veti szemt, melynek korhadst nagyon jl szreveszi. De Bcsben mg akkor is gyanval fogadjk, mikor egszen rtatlan trgyon, a ltenysztsen, akarja kezdeni a regeneratit. ri hajlam is bntja, regnynyel, blcsszeti rtekezssel, nevelsi rendszerrel hajtan meghdtani a halhatatlansgot. Individualitsnak kifejtse eltt a fczl s az a kor, mely mg buksban is istentette Napoleont, semmit sem tarthatott lehetetlennek a lngszre nzve. A gondvisels azon kivlasztottjai kz tartozott, kikben a kpzelet ereje, az itlet pontossga s gyorsasga a kifejezs szabatossgval egyeslt, kiknl a kedly mlysgben gykerezik az akarat ereje s kik csak addig veszhetnek el az emberek tmegben, mg meg nem talltk hivatsukat. 1815-ben az olasz hadjratbl visszatr ifj a Duna partjn llott az orszg fvrosban. Lelkben megltja az lland hdat, mely egykor sszekti Budt Pesttel s egygy fzi az orszg minden tagjt. Lelkben megvillant egy ms, sokkal risibb m gondolata, az a szellemi hd, mely ide hozza Eurpa mveltsgt s politikai szabadsgt, hogy termkenyny tegye a magyar nemzetnek nll, fggetlen szellemt. [* Levele Felsbki Nagy Plhoz 1830-ban: Tbb 15 vnl, hogy itt Pesten egy ll hdra esztendei jvedelmemet ajnlottam.] Nemsokra atyja halla utn debreczeni garnisonjbl vgignyargal Erdlyen s megismerkedik a nla nhny vvel fiatalabb br Wesselnyi Miklssal. Csakhamar a Sturm und Drang-kor testi-lelki bartsga egyesti a kt nagyra tr ifjt. A kt bart mintegy kiegszti egymst: az egyik a faji jelleg ers kifejezse, a msik az eurpai eszmk elharczosa. Az egyik a kisebbszer, hazai viszonyok alapjn ll ersen, a msik nagyobb vilgismerettel s ltalnosabb felfogssal mulja fell trst. Ez az rintkezs Szchenyit, ki addig els sorban a dynastinak, az udvarnak volt embere, kzelebb hozta nemzethez. Tisztba kellett jnnie azzal, hol van neki, a Hessen-Homburg-ezred kapitnynak, a helye, ha ez a kt tnyez ismt ellenttbe jut majd egymssal. Debreczenben s vidkn jobban megismeri a tsgykeres magyart. Ltja, mily tudatlan s durva, min ggs s igazsgtalan, majd el akarn tasztani magtl, majd a legmelegebb vonzdst rzi hozz; a lelkt is odaadn rte. Nhol mg fl-flcsillan napljban a vgy, elmenni Prisba vagy Londonban diplomatiai kldetsben, mg Amerikra is gondol. Szerencstlen szerelme t nha az ngyilkossg gondolata fel hajtja. De ezek mr csak ml rzsek. A nagy frfi mr megtallta igazi hivatst: azt, hogy Magyarorszg jjalkotja legyen. Ugyanakkor Szchenyi kedlyvilga is megfelel krizisen ment t. Megismerkedett gr. Zichy Krolynval, szl. gr. Seilern Crescenceszal, ki, mint egy mr ltesebb frj ifj neje, t nemcsak szpsgvel bvlte el, hanem ni ernyvel a legmlyebb tiszteletre is ragadta. Az egykor ledr huszrtiszt most Petrarchoz vlik hasonlv, kit egykor nevetsgesnek tartott; egsz dvt, boldogsgt egy csaldanya kegytl teszi fggv. Napljban olvashatjuk, mint sjtja le t pokolig imdottjnak tartzkodsa, mint emeli egekbe egy kegyes szava vagy mosolya. rlt szerelmem minden cselekedetem ktforrsa rja 1828 augusztus 3-n. Nha szgyenli gyengesgt, majd ismt el akarja hagyni az rk panaszt. Hossz veken t majd minden lapon tallunk ily kifakadsokat s e napl irodalmi tekintetben mlt trsa Werther-nek s a sentimentalis korszak ms remekeinek. Az ily nnek a legnagyobb hatssal kellett lennie rendkvl finom, de eddigi szerelmi kalandjai ltal feldlt kedlyre. Brmennyire bele vagyok bolondulva Cr.-ba, mgis ksznm az gnek, ha geniusa megmenti ll napljban 1825 oktberben. Ernyesnek kell lennnk s maradnunk rja neki 1829 elejn. s a mint kzeli viszonyba hozza hazjt szemlyvel, a mint egyedl magt tartja kpesnek Magyarorszg fllesztsre: Crescence az kpzeletben rangyala lesz Magyarorszgnak is. Fladatunk az n s az n tkletesedsn s Magyarorszg javn munklkodnunk (1829 oktber, levl). Grf Zichy halla utn, 1836 febr. 4-n oltrhoz vezette imdottjt, ki holtig szeret hitvese volt. Szerelmnek s llamfrfii trekvseinek bels sszekttetsrl maga is megemlkezik. Tizenhat vvel ksbb azt rja, hogy soha el nem hatrozza magt, ha egy nemes lny nem igri, mikp fogna mellettem h kebellel llani. [* Kelet Npe, 22. lap.] De tn p oly nagy s elhatroz hatssal volt re az a politikai mozgalom, mely Magyarorszgot 1823 ta felvillanyozta s alkotmnyos szabadsga jabb megerstshez vezetett. Nemzetnk hlja kln polczra emelte Szchenyi Istvnt nagyjaink Pantheonjban. Legnagyobb ellenfele, Kossuth Lajos, t a legnagyobb magyar-nak nevezte s az utkor szentestette ezt a pratlan kitntetst. A trtnetrnak ktelessge a prtok tusjtl menten, tisztn a tnyeket nzve, a szemlyes nagysg, a czlok s eredmnyek mrete szerint, jabb birlat al vetni a trtneti hrnv documentumait; hisz a legnagyobb let is csak egy jelensg a trtnetnek, a nemzetnek rk s vgtelen tern. Most, hogy gy a szemlyes, mint az orszgos rdem jogczmei fell mr annyi adat s tapasztals alapjn itlhetnk, nem ltunk semmi okot e tnemnyes s biztos itlet megvltoztatsra. Kimondjuk, hogy Szchenyi a vilgtrtnet nagyjai kzt is els sorban ll, st hogy egynisgt csak gy rthetjk meg teljesen, ha nemcsak nemzeti, hanem ltalnos szempontbl mltatjuk. A npek vezreit rendesen a szlets vagy a kzbizalom helyezi polczukra: Szchenyit a maga akarata, hivatsnak rzete. Sokan csudlkoznak azon, hogy nem szllott le a kzd porondra, mint nagy kortrsai, hogy a mg lehetett, kivonta magt a parlamentris kzdelmek lgkrbl. Ezt, vlemnynk szerint, pen hivatsnak helyes felfogsa okozta. A legkivlbb parlamenti vezr is csak egy prtnak embere s tevkenysgnek akaratlanul is a napi krdsek adnak irnyt. Szchenyi nevelni akarta npt, az egsz nemzetre akart hatni, azt tudatos szellemi s erklcsi munka ltal magasabb fokra emelni. Nla az ltalnos irnyzs a f s nagysga nemcsak abban ll, mit tett maga, hanem tn mg inkbb abban, mit ttetett msokkal. De nemcsak mint politikai szerepl, hanem mint ember is kimagaslik a tbbi fltt. Nemcsak nemzete erklcsi felemelsben frad szntelen munkval, hanem a magn is. Tn az egyetlen magyar, ki eddig vgig gondolta gy a nemzeti ltnek, mint az emberi lleknek rk nagy problmit. Sehol sem akad meg a felsznen, alapjra hatol mindennek. Nem rendszeres, sem politikai, sem tudomnyos tekintetben, hanem a nemzeti let felfogsban, jelensgei megitlsben, mindennek okra s czlra visszavitelben nincs prja. Lelkben az idealismus vulknja g, de azt akarja, hogy annak lvja azonnal termfldd vltozzk. Ebbl szrmazik az a sajtsgos s mlyrehat flrerts, hogy t, a tett embert, realistnak nztk, gyakran mint materialistt lenztk � a sz emberei. rkk tpeldik magn s hazja llapotjn s a mint ez az elmlyeds sajt mltjba s nemzete jvjbe a legszomorbb gondolatok meleggyv teszi agyt, gy fokozza is annak erejt hazja javra s sajt magnak nemestsre. Nha elveszettnek tartja lett, dvssgt, mskor rvend lelke kifejlsn, egsz lnye felmagasztaltsgn. Napli azon ktetben, mely a fellpsre nzve dnt 1824�26. vekrl szl feljegyzseit tartalmazza, nemcsak a kzrdek esemnyeket rkti meg, nemcsak a bels letnek nyilvnulsait kisri szinte rrl-rra, hanem utazsai s olvasmnyai benyomst is kzli. Fggelkl sszelltja ama kivl frfiak nvsort, kikkel szeretne megismerkedni, az elolvasand knyveknek s a legjabb feltallknak jegyzkt. Majd a klnbz gondolatok s okossgi szablyok kerlnek sorra. Vgre Franklin pldjra naptrt szerkeszt, szlein tizenngy erny nevvel megjellve, melyik ellen vtett valamely napon. Energija, kitartsa ptolja az alapos kpzs hinyait s egy egszsz forrasztja ssze az ezernyi klnbz tanulsgot, melyet olvasmnynak, tapasztalsnak, elmlkedsnek kszn. Kpt nyjtja annak, minv kell lennie a magyar mveltsgnek: magba kell fogadnia az egsz fejlds eredmnyeit, de gy tdolgozva, hogy minden nemzetiv, egyniv vljk. Mveiben nagyon sokat kszn msoknak, klnsen Benthamnak s ms angoloknak, de nincs egy sora, mely ne volna egszen az v, utnozhatatlan s fggetlen. Fllpse s politikai helyzete. Az 1825-iki dita, melynek okairl s lefolysrl mg bvebben szlunk, alkalmat nyjtott neki arra, hogy tehetsgt, trekvst a nemzet kzdelmeinek sznhelyn bemutassa. Tisztban kellett lennie azzal: a kormnynak vagy az ellenzknek, mely a nemzet szne-java, bocsssa-e rendelkezsre erejt. A meghalt, agoniban lev, rothad, vonagl haznak fellesztse a czl. Hol kell kezdeni, hogy az orvossg srba ne dntse a nagy beteget? Javtani kell a kzllapotokat, az embereket a rendes kerkvgsbl kizkkenteni, beszd helyett tettre buzdtani. De ha ellenkezsbe jut az udvarral, azt kpesnek s hajlandnak tartja minden tovbbi lps elvgsra, az egsz halads megakadlyozsra. Tudta, hogy a forradalom, az ujts a csszrnak s Metternichnek rks aggodalma, de azt is tudta, hogy conservativ elveiknl fogva pen nem lelkesednek az erszakos germanisatirt. Keresi az rintkezst az ellenzkkel, laksa rendes tallkoz helye a liberlisok-nak, gy, hogy 60�70 pipt is lehetett ott ltni egyszerre. [* Dek Antal levelei.] A mellett Metternichet meg akarja gyzni az alkotmny fntartsnak s biztostsnak, a kirly s nemzet egyetrtsnek szksgrl. Honfitrsai ltalban a constitutio srtetlensgben lttk a nemzet biztostst; a nyugati nemzeteknl a szabadelv intzmnyek teremtse ltszott a halads flttelnek. Az sasszeme a nemzetisgben leli azt az archimedesi pontot, melynl fogva mozgsba hozhatja Magyarorszg lomha testt. Az 1825 november 3-iki kerleti lsen Nagy Pl beszde utn felkelt egy ismeretlen huszrkapitny s felajnlotta egy vi jvedelmt � 60,000 ezst forintot � ha ltre j a magyar nyelvet pol tuds trsasg. gy lpett Szchenyi Istvn egyszerre a nyilvnossg el. Napljba este csak azt jegyzi be: Minden fldimet ellensgemm tettem. Tudta, hogy a sznoklk, minden kls elismersk mellett, nem tudjk megbocstani a tettet. [* Mich mit allen meinen Landsleuten verfeindet. Ksbb tiltakozott azon vlemny ellen, mintha pillanatnyi felhevls ragadta volna tettre. Semmi ltal nem emelkedhetik honunk nagyobb mltsgra, mint a nemzetisg nemesb s hathatsabb kifejezse ltal. Ennek pedig a M. T. Trsasgban ltta legtartsabb eszkzt.] Mgsem ll egszen egyedl, megfelel ldozatra birja a tbbi fiatal mgnst is, kik kzt Wesselnyin kvl grf Andrssy Gyrgy, grf Krolyi Gyrgy s grf Eszterhzy Mihly voltak legbizalmasabb bartjai. A frendi tbln magyarul szlott � szzadok ta els eset, � magra vonja a ndor megrovst, � de azrt az als tblai ellenzkhez nem csatlakozik. Bartjait is arra akarja birni, hogy egszen a haznak szenteljk letket, de egyeslsk nem titkos, hanem nyilvnos, mert egszen a kirly s a haza irnti hsgen alapul. Mi a mi czlunk? Haznk fiaira s azok gyermekeire s unokira annyi szerencst s ldst hozni, a mennyire azt a mi tehetsgnk vghez viheti. Nevels, hogy ifjsg klnb legyen contemporaneusoknl s atyinknl (1825.). Mit akarunk? A polgri ernyekkel kesked emberek szmt szaportani. E kisebb vagy nagyobb szmtl fgg nemsokra a nemzet ereje, szabadsga, boldogsga. A civilisatio vilga mr g, azt tbb nem olthatja el senki (1826 nov. 17.). Mint igazi Szchenyi, nehz vllalathoz a vallsban keres ert. Istenhez fohszkodik: Tltsd el szivemet angyaltiszta szeretettel embertrsaim, hazm, fldieim irnt! Engedj a jvbe pillantanom, hogy elvlaszszam a j magot a rossztl. jjel-nappal akarok dolgozni s elmlkedni, mg lek. Ez imt nem szval, hanem tettel akarom minden rmban a mennyek fel kldeni (1826 decz. 10.). Ily elvekkel, ily fenklt szndkkal nem csatlakozhatott az udvarhoz, mert az meggyzdse szerint llekben soha nem mondott le az absolutismusrl. Metternich t mr is elveszettnek tartja. [** Beszlgetse s rtekezse Szchenyivel. Nachlass, IV. 235�249. Szchenyi naplja okt. 2-n s decz. 8-n emlti e beszlgetseket.] s Metternich legalbb eurpai, de fldieiben barbrokat lt Szchenyi. Bmulja Nagy Pl sziporkz beszdjt, meghajlik Dek Antal rendthetetlen becsletessge eltt, de be kell ltnia, hogy voltakp csak oly idegenek a haladstl, mint a kormny. Ha a jobbgyokrl szlnak, gy itlnek, mint a tunguzok s baskirok. Klnben is flslegesnek, st krosnak tart minden ers oppositiot, mihelyt el van rve az alkotmny biztostsa. Fl az sszetkzstl, nemcsak azrt, mert az absolutismus a katonasggal rendelkezik, hanem fkp azrt, mert a kzvlemny s az egsz eurpai diplomatia tapsolna a csszrnak, ha megdnten a magyar alkotmny korhadt plett. Kell, hogy rdeknket az osztrk monarchia jltben keressk. A magyar fggetlen, korltolt monarchia lma nem val korunkba (1825 oktber 4.). Fltte akar llani a prtoknak, nem szmtsbl vagy hisgbl, hanem igazi hazafisgbl, a jv mrlegelsbl. Nem csuda, ha mr is elre veti rnykt az a ftuma, hogy kt szk kzt a fldre kerljn. A haza boldogulst csakis fiai lelkes erfesztstl remli. Legfbb akadlya a honi vis inertiae, de tartzkodst parancsol Austrival val vegyes hzassgunk is. Ennek latba vetsre nem rzelme brja t, hanem a valnak megismerse, az brndnak kikszblse a politikbl. Hogyne rtette volna t a teljes fggetlensgnek erklcsi jelentsgt, mindent fellmul rtkt ppen az a frfi, a ki legjobban tgondolta a nemzet ltt s a mellett minden izben magyar? rzelmben kuruczabb a sz hseinl. Ha tbb volna bennnk a vr s az energia, ksz a forradalom. Haszon gynkre nzve, ha ingerlik a nemzetet. Nmet fldn, Hamburgban e rettenetes tokra fakad: Annyit fecsegnk dics eleinkrl, kik a legfbbrl feledkeztek meg, a nemzeti fggetlensgrl. Fennll Hollandia, Dnia, a sok apr nmet llam, de Magyarorszg nem birt vagy nem akart megllani. Kutykat kellene temetni seink mell! [* 1829 aug. 27.] Hazaszeretetnek tn az a mrskls, mely tvol tartotta t a npszersg tetpontjtl, a legfnyesebb vonsa. Igy fr marad, ki, elhagyva a katonai szolglatot, mindenfel fggetlen s mint az orszgnak egymagban llva is tekintlyes tagja, iparkodik eszmit diadalra vezetni. Ellenzse nem rendszeres, de felszlal, mihelyt srtve ltja hona jogt vagy rdekt. ppen mert mgns, bntja t a ndornak a fels tbln gyakorolt korltlan tekintlye. De br tbbszr fellzad az ellen, a dita vge fel mgis mr tbb zben vdi a kormnyt a rendek tmadsa ellen. Benyomst e nevezetes orszggylsen val szereplsrl e szavakba foglalja ssze: Az udvari prttal mr elrontottam dolgomat, most fldiemre kerl a sor. De gy kell lenni. A Hitel. Szchenyi kt hatalmat ltott osztozni a vilg birtokn: a fegyvert s a kzvlemnyt. Az elsvel mg hazja sem rendelkezett; a msodikat a maga rszre iparkodik megszerezni Pozsonyban szemlyes rintkezs s egyests ltal. Minthogy els sorban az aristokratira gondol, e czlra alaptja meg a lversenyeket, mg az orszggyls idejn, aztn a pesti casint. Els kisrletei csaknem ktsgbe ejtik. Panaszkodik a mgnsok szolgalelksge s lhasga, a nemesek ggje s tudatlansga, a polgrok kicsinyessge s a ndor titkolt rosszakarata fltt. Bsulok hazm agonijn. Minden symptoma haldoklsra mutat. Nincs egszsg, sem ifjsg. A k durva s alaktalan. Faragj belle szobrot. De nem omlik-e ssze az els csapsra? Csak a nyelv, melynek mlysgeibe akkor kezd behatolni, vigasztalja, tartja fenn remnyt. Elmult szzadoknak ntudatlanul felhalmozott szellemi kincse ez a nyelv, megrktvn annyi nemzedk gondolkodst, elmjnek eredetisgt, izlsnek zamatossgt, jellvn azt, hogy a nemzet culturai kpessge magasabb fokot jell ki szmra, hogy egynisgben mlt versenytrsa lehet mg a nagy nyugoti nemzeteknek. Ha mindazt, mi benne el van rejtve, felfedezem, a remny sugara villan t lelkemen. Azt gondolom: Kell, hogy mg teljes letre viruljon. De virulhat e nyelv, ha a np nem virul? A nyelv magval ragadja a nemzetet. [* Naplja 1827 aug. 28�29. Pesten.] Ezt a nyelvet, annyi kls culturai hats kzepett is a nemzeti szellem leghatalmasabb eredeti termkt, avatja eszmi ellenllhatatlan fegyverv. rezhet akkori beszdeiben, mint alaktja t, mint gyrja, hogy ill kntse legyen gondolatainak. A tuds trsasg megalaktsn fradozik, mely majd kicsiszolja a mg nyers drgakvet. Pest magyarostsn fradozik, mely kzpontja lesz a leend nemzeti mveltsgnek. E vrosba, melynek fejldse mr akkor is bmulatba ejtett mindenkit gyorsasga miatt s melyet Schwartner Magyarorszg Londonnak nevezett, felttlen a bizalma. Mikor a kbnyba plt vasut elhagyott sinjei mellett lovagol, risi nagysgrl, fnyrl brndozik. Nagy lesltsra mutat ez akkor, mikor mg a legjobb hazafiak is Pozsonyban lttk az igazi culturai kzpontot s mg Dek Antal is azt hiszi, hogy Budapest, krnyknek pusztasga miatt, soha sem fog versenyezhetni a dita megszokott szkhelyvel, mely mveltsg dolgban Bcsnek volt klvrosa. [* Levele Osterhuber Antalhoz.] Az emelkedst az aristokratia odavonstl, a trsulstl, a mgnsoknak, nemeseknek s polgroknak a casinoban trtnend egyeslstl s az akkor ltestett Dunagzhajzsi Trsasgi ltal nveked forgalomtl vrja. A szemlyes rintkezsnl sokszorta hatalmasabb eszkzt nyujt a modern llamfrfinak a sajt. Zrinyi Mikls, ez a Szchenyivel annyira rokon llek, elszr veszi azt ignybe nagy llamfrfiaink kzl s az azta vgbement fejldst jelli, hogy a nagy grf ezen mkdsre helyezi a legnagyobb slyt. Kisszernek ltsz trgyon kezdi, a Lovakrl szl munkjban. De mr ebben is felismerhetjk sajtsgos stilust s mdszert. Szerinte a magyar mg egy ifj legny, a kinek bizon mg sokat kell tanulni, de a kibl mg valaha sok is vlhatik. Csupn a rossz elintzs oka annak, hogy a magyar ltenyszts annyira htra maradt, noha Magyarorszgnl � j lovat nevelni � klnb orszg nincs. ltalban az angol plda kvetst ajnlja, de hivatkozhatik sajt gazdasgi eredmnyeire is. A czl, gazdasgi trgynl, nem is lehet ms a haszonnl, az eszkz: sok emberek egyeslse s egy czlra val trekvse. De nemcsak itt ajnlja az egyeslst, hanem kimondja, hogy annl semmi sem szolgl inkbb egy nemzet lelknek emelsre, gyarapodsra s dicssgre. Az elitletek ellen a nemzeti rzs s bszkesg idealis rugira hivatkozik; a tunya ttlensg ellen a haszon feltntetsre. Jellemz az akkori trsadalom conservativ voltra, hogy mg ezt a reformtervet is hazafiatlannak itltk. Ezrt Szchenyi nem is adja ki munkjt nmetl, mert a leczke j, de maradjon itt. Hanem elismersben sincs hiny. Ez tartja t fnn lelki kzdelmei kzepett, melyek t ez idben az ngyilkossg vagy az rjngs hatrig vittk. s ez ad neki ert lete mvnek megrsra, melyet Hitel nv alatt Honunk szebb lelk asszonyinak ajnl azon angol jelmondattal: Az ers ellenll, a gynge ktsgbe esik. A nktl vrja a jv nemzedk erklcsi nevelst, hisz a hitel szt nem kznsges rtelemben veszi s nemcsak gazdasgi, hanem egyttal politikai, erklcsi emelkedsre akarja brni vele a magyar nemessget. A jv llamalakulsnak alapjul a gazdasgi let tisztasgt, becsletessgt jelli meg. Indtja a tiszta hazaszeretet, ezt flttelezi olvasinl is. Fejtegetst Kant kategorikus imperativusnak, a ktelessgrzetnek magas erklcsi lendlete hatja t. Elbb azok ellen kel ki, kik hazafias tettnek nzik a kirly megbntst. Tegye csak mindegyik a maga ktelessgt, hanem azt ugyan emberl. Ne avassa magt politikba, kormnyba, helyn kvl � mert Uralkodnk se kivn egyebet kzboldogsgunknl. Az igazsgot kell keresni a kzj okainak kimutatsa vgett. Ehhez pedig csak szabad vizsglat vezet. Tlnk fgg minden, csak akarjunk! s nem lelki, testi, orszgbeli javaink dicsrete emelheti fel haznkat, hanem htramaradsunk s hibink nagylelk elismerse s azok frfias orvossga. Midn azt fejtegeti, hogy a magyar birtokos nem ll oly jl, mint krlmnyei engednk, nismeretre buzdt s arra, hogy a trzsks magyar, ki egy lpst sem akar haladni, s az igen is klfldies magyar kzeledjenek egymshoz, mert a legjobb hazafi trvnyes kirlynak leghvebb jobbgya is. Rgente kardja ltal uralkodott a magyar, a mai szzadban polgri erny s flvilgostott emberi elme teszik a nemzetek tarts sarkalatjt. Kikel a hazugsg, a csals s mts ellen s a nkhz fordul, hogy lltsk ersebb alapra a nemzetisget. Neveljtek fiaitokat btrakk, igazsgszeretkk, adott szavaiknak teljestikk, frfiakk. Csak ezen az ton rhet el a biztossg s hitel, mely nlkl sok birtokos nem veheti hasznt a sors ajndkinak, de mg sokszor ingt, melyet visel, sem kpes kifizetni. Ne msban, hanem magunkban keressk a htramarads okt. Ez okok: az egyetrts s hitel hinya; a legelk, fajzs, a birtokok osztatlansga; a czhek, limitatik, robot s dzsma ttele. Hosszas, a trgynak csak idealis vonatkozsait feltntet bevezetsek utn, melyek mintegy captatio benevolentiae gyannt szolglnak, egyszerre mint vihar zdul a trzsks intzmnyek, az sisg s jobbgysg, a fld s a munka lektttsge ellen. Ezek teszik lehetetlenn a haladst, a nemzetisg kifejlst, mert annak csak jlt s fggetlensg lehet alapja. Magyarorszgnak nincs kereskedse, de annak oka nem hinyos geographiai helyzetnk, nem a pnzhiny, mg csak a kiviteli vmok nyomaszt slya, a rossz kzlekeds s a nemzeti bank hinya sem, noha ezek mind hozzjrulnak a pangshoz: hanem fkpen a haszonnak s ezrt a vllalkozsnak hinya. Ennek alapja pedig nem lehet ms, mint a hitel szentsge. Az idealis rajongsnak ez az egybeolvadsa a becsletes haszon hirdetsvel Szchenyi munkjnak legjellemzbb, legtanulsgosabb vonsa. Helyre kell teht lltani a sz szentsgt. Az nem fakadhat msbl, mint a polgri ernybl, melynek ismt a nemzetisg a forrsa. Mlyebben fekszik lelknkben, mint sokan gondolnk, azon ki nem mondhat des aggodalom, mely anyafldnkhz vonz, mely a haland port flistenn magasthatja s lelki rothanat jele, hol a termszet e szent trvnyi ki vannak mr drzslve. Megkveteli, hogy a klfld eltt mindenki becsltt tegye a magyar nevet s ezrt nem veti meg a nemzetisg kls jeleit sem. De egszsges nemzetisg nem kpzelhet el nemzeti nyelv nlkl, melyet csak trsalkods, kzpontosts kpezhet. Minden kifejlds, elmenetel, er, rtk s szerencsnek legmlyebb sarkalatja a kimvelt emberf. A hazafisg ez apotheosisnak ismt csak a reform kvetelse, az llapotok megtmadsa a vge. Meg akarja semmisteni a hitel trvnyes akadlyait, a nemesi birtok lektttsgt az sisg ltal, az igazsgszolgltats vgtelen lasssgt, be akarja hozni a vltt. Jl tudja, mennyi elitletet s meggyzdst srt, midn a honi intzmnyeket csrolja, de lelkiismerete nyugodt, mert minl rgibb valamely intzet, annl szksgesb az utna lts, gond, tmogats, javts. Ezrt jra ktelessgtudsra szltja a magyar nemest, ktelessgnek nevezve a re nzve legszokatlanabbat s legslyosabbat, az adzst is. Tiltakozik az ellen, mintha nevetsgess tenn vagy tudn tenni hazjt. Herder trtneti philosophijnak ihlett rezni e szavaiban: Semmi sem ll csendesen a vilgon, mg a napsystemk is mozognak, teht csak Magyarorszg lljon s vesztegeljen mozdulatlan? Istenrt! nyissuk fel szemeinket s vegyk hasznt esznknek. Mineknk is mozdulnunk kell, akr akarjuk, akr nem, s nehogy htra fel nyomattassunk, lpjnk inkbb elre! A Mult elesett hatalmunkbl, a Jvendnek urai vagyunk. Ne bajldjunk azrt hijbaval reminiscentikkal, de brjuk inkbb elsznt hazafisgunk s hv egyeslsnk ltal drga anyafldnket szebb virradsra. Sokan azt gondoljk: Magyarorszg volt; � n azt szeretnm hinni: lesz! Eszmi azta kzkincscs vltak, nemzeti ltnk elismert alapjai, mindennapi gondolkodsunknak szinte ntudatlan rszei. Taln pen ez a pratlan siker is okozza, hogy azt magtl rthetnek tartsuk s ne mltnyoljuk elgg e szellemi mozgalom megindtjnak nagysgt s rdemt. Pedig az a kzdelem, melyet Szchenyinek vvnia kellett, azok a flrertsek, melyekkel teljesen jhiszem frfiak mg mai napig is kisrik mkdst, de leginkbb az a ktsgbevonhatatlan tny, hogy az a maradi, feudalis szellem, melyben Magyarorszg megljt ltta, mai napig sincs teljesen kiirtva, � nemcsak fllpsnek mersz voltt s erklcsi erejt mutatja, hanem azt is, hogy neknk, ks nemzedknek is, folytatnunk, tkletestennk kell mvt. Ezek a tmadsok elszr is nyelvt, stilust rik. Nem lehet tagadni, hogy stilusa csapong, minduntalan eltr a trgytl s csak nagy kerlkn jut hozz vissza, hogy mondatszerkezett is igen tarkv teszi a folytonos felkilts s kzbeszrs. Mindezt kibugygyan kzvetlensge mellett egy trekvse magyarzza: az, hogy flre ne rtsk. Gondolkodsa tiszta s kvetkezetes s hogy phantasijn ert venni br, azt egsz lete bizonytja. De szmolnia kell a nyelv tkletlensgvel. Sokat elmlkedik ezen, mg olyan universalis nyelvrl is brndozik, mely szabatos, mint a szm. Nyelvnk pedig akkor mg igen kevss volt alkalmas elvontabb gondolatok kifejezsre. Ez az oka annak, hogy egy s ugyanazon gondolatot sokfle vltozatban kell ismtelni, hogy azt teljesen megrtesse. Tudvn pedig azt, mennyire az elevenbe vg, eleve is meg akar czfolni minden lehet ellenvetst. Innen a szmtalan kitrs, a szerkezetnek oly gyakori megbontsa. Azt a munkt, a melyet honfitrsaitl megkvetel s a melytl a legtbb jt vr, az eszmk kicserlst, higgadt, komoly discussiban, mintegy maga elvgzi helyettk knyvben. Komolyabb az a msik ellenvets, melyet kzvetlenl a Hitel megjelense utn klnsen a derk, tuds grf Dessewffy Jzsef hangoztatott Taglalatjban: [* A Hitel czm munka taglalatja. Kassa, 1831.] hogy Szchenyi nem ismeri elgg a hazai viszonyokat, az elzmnyeket s gy elfogulva lvn a klfld haladsa irnt, igazsgtalann vlik honfitrsaival szemben. Maga Szchenyi igen jl rezte kpzettsgnek hinyos voltt s 1827�28-ra az orszg s az emberek megismerst, a jog s nyelv tanulst tzte ki feladatul. De gy is bizonyra fllmultk t Dessewffy s trsai gy trtneti, mint a Corpus Jurisnak s a ditk actinak s operatumainak behat ismeretben, de mg inkbb azok megbecslsben. Mert ugyan mi hasznt vehette volna a legnagyobb magyar ezeknek, midn hazja talaktst veszi munkba? Nemcsak a gondolkods ms, ms annak egsz alapja is; a rgi constitutit nem tarthatta alkalmasnak arra, hogy a leend nagy s boldog Magyarorszgnak alapjul szolgljon. Ezrt szellemi rtelemben vve nem a reform, hanem a forradalom embere. Nem csuda, ha klcsnsen nem rthettk, nem mltnyolhattk egymst s a tbbi hazafi, hisz lnyegileg klnbz alapon llanak, klnbz, egymsnak ellenmond politikai s trsadalmi rendszereket kpviselnek, szinte ntudatlanul. Csak Metternich tallta el a dolog velejt, midn mr 1825-ben flismeri, hogy Szchenyi kvl ll a magyar constitutionalis oppositio keretn. [* IV. 240. Szgyny Zsigmond personalisnak szl levelben.] s mi kzs lehetett azok kzt, kik egyre az si dicssget emlegettk s a kik articulusokban s clausulkban kerestk a nemzet erejt s kzte, ki kevsb veszi trtenetnket, mert nem biztostotta fggetlensgnket s csak kevs fnyes lapja szl kulturai haladsrl, ki a szellemi ert magasan flbe helyezi a testinek, a tudomnyt a vitzsgnek s ki a rgi Magyarorszg blvnyt, Verbczit, csak akkor veszi tollra, mikor alkotsnak krtkony hatst mutatja ki? A harmadik, legelterjedtebb s legnyomsabbnak ltsz vd az, hogy Szchenyi az anyagi haszonnak hirdetsvel az idelis javak rtkt cskkenti, az rtk foly kzdelmet bntja. De pen ez a vd, s min tetszetsnek ltszik s a mennyire felkapjk politikai vagy trsadalmi szempontbl, mgis valamennyi kzt a legigazsgtalanabb. Mert vajon a rgi gazdlkods tisztn idelis czlbl folyt-e s nem haszonrt? Az a sok gazdasgi utasts, melyet vilgi s egyhzi frendek egyarnt kiadtak, e tekintetben elg vilgosan beszl. Vajon az sisgnek, a nemesi admentessgnek, a robotnak s rbrnek kivltsga nem biztostott-e nagyon is kzzelfoghat hasznot a magyar nemessgnek s nem kvetelt-e igazi idealismust, ldozatkszsget az azokrl val lemonds? Szchenyi egsz trekvse az, hogy a haszon a munka eredmnye legyen s ne egyes kivltsgosok knyt, hanem az egsz nemzet emelkedst szolglja. Nem az idealismusnak izen hadat, hanem a ttlensgnek, annak a teljesen erklcstelen llapotnak, hogy jogok legyenek ktelessg nlkl. A munka megbecslsnek s erklcsi rtknek tagadst kt szempontbl talljuk rthetnek s szintnek. Azok rszrl, kiknek rklt birtokuk megadja a fggetlensget, a culturban val rszvtel lehetsgt s ezzel egytt az rks vezet szerepet s kik ezrt betolakodknak, szinte bitorlknak nzik, kik szellemi s anyagi munkjuk rvn soraikba kzdttk fl magukat. Ez a conservativ aristokratia gazdasgi llspontja. Ennl sokkal idelisabb az aszktk vagy Rousseau kveti, kik egyltalban megvetik a fldi javakat s az emberisg erklcsi hanyatlst ltjk az azok utn val trekedsben. Ez a szempont azonban nemcsak a gazdagsggal ellenkezik, hanem az egsz civilisatival is s megvalsthat volt Sprtban vagy az els keresztynek kzsgeiben, de pen nem a sok tekintetben nagyon is kvetel, sok igny magyar trsadalomban. A vgletek: a legszlsbb oligarchia s a katonai vagy vallsos demokratia gy tallkoznak a munknak, azaz a haladsnak megvetsben. De a modern trsadalom pen a munka megbecslsn alapszik. A becsletes munka hasznt egy Washington sem vetette meg s csak azok szlnak rla lenzssel, a kiket mr Szchenyi Gaukler Patrioten-eknek nevez. A Hitel ezekkel szemben Smith dm s Bentham tanainak alapjn ll. Szerzje nem is keres ltalnos igazsgokat, azokat kszen veszi t az angol, franczia s nmet nemzetgazdktl. Csakhogy e tanokat egszen hazai viszonyokra alkalmazva, csak azt keresi bennk, a mi hazja akkori llapotra s jv fejldsre dvs. Sokkal tbb a nemzetgazdnl mg az llamfrfinl is: elsrang erklcs-philosoph. Taln senki soha nlnl jobban ki nem mutatta az anyagi javak szoros sszefggst a szellemi s erklcsi javakkal. egszen tisztn ltja, a mit a modern social-politika csak sejteni kezd, hogy a becsletes munka hasznval egytt emelkedik az emberek erklcsi rtke is. A gazdagsg utn val trekvst nemesti, mert mg templarius lovaghoz, minnek tartotta magt, sem mltatlan megszerezni munkval azt a vagyont, mely egyedl visz fggetlensghez, mely egyedl tesz kpess a fejldshez szksges eszkzk megszerzsre, a csald, a haza s emberisg irnti ktelessgek teljestsre. E pontban annyira modern, hogy nemcsak hazjt, hanem kort is sokban megelzi. Termszetes, hogy pen ezrt ebben legtvolabb ll honfitrsaitl s az a megdbbens, melyet lngesznek villma bennk keltett, rezhet mg most is, eszminek flrertsben s tudatos vagy tudatlan lealjastsban. A trtneti fejldst nzve, a XVIII. szzad flvilgosodsnak igazi fia, s a hazai viszonyok ostromt ott kezdi, a hol II. Jzsef s Martinovicsk elhagytk, de nemcsak rombol, hanem pt is s midn az egsz trtneti hagyomnyt mint elavultat lerontja, hitattal borul le a mult kt legnagyobb szellemi alkotsa: a valls s a nemzetisg eltt. A nemzeti nevels alapjul az sz kifejtst veszi ugyan, de kapcsolatban a nemzetisg cultusval s a hittel. Ha mg most sem sikerlt eszminek legyznik minden ellenllst, elkpzelhetjk, min volt a srtett rdekek s rzelmek kitrse a Hitel megjelensekor. Mg sajt krnyezetben is tbben zokon vettk az si intzmnyek szentsgnek megtmadst. Tbb megyben (Torna s Tolna) el is gettk a knyvet, de azrt a szikrt nem olthattk el, az abbl ered szellemi talakulst nem fojthattk el. Szchenyi helyesen szmtott, midn a kzs hazaszeretetre appelllt, midn a kzgyek irnt val rdekldst tette birjv. Sokan olvastk � egy v alatt hrom kiadst rt � s gy knytelen-kelletlen foglalkoztak eszmivel. Ezek hatsa pedig a hazafira mgsem lehetett egszen kedveztlen. Mert a mit a multtl elvett, azt bssan visszaadta a jvnek. A magyart, kit maga sokszor marasmusba slyedtnek rajzolt, mint ifj nemzetet lltotta a vilg el, melyre nagy jv vr, ha kimveli magt. Ha a nemzet csakugyan oly gynge, rothadt, minnek Szchenyi annyiszor festette, flkeltheti-e brmely harsny riad? Tbbet vllalt magra, mint a mennyit egyes emberre hrthat a gondvisels, midn egyedl a maga erejvel akarta a magyart holtaibl flbreszteni, az emberisgnek egy nemzetet megtartani. Mert teremteni a legnagyobb lngsz sem br, csak felhasznlni. rdemeinek mrtkt senki sem hatrozta meg jobban Kossuthnl: Hazjt mondhatatlanul szeret, szeret ama keser-des bskomolysggal, mely nemzeti jellemnk sajtsga. E honszeretet azonban grf Szchenyinl henye sopnkodsban nem prolgott el. Ujjait a kornak terre tette s megrtette lktetseit. s ezrt, egyenesen ezrt tartom t a legnagyobb magyarnak; mert nem ismerek senkit histrinkban, kirl el ne mondhatnk, hogy szzados hatsra szmtott lpsei sem korn, sem ksn nem rkeztek. � Ki korn j, izolltan ll s az egyedl llnak lpteit maradand hats nem kvetheti. A ki ksn j, fnyes nappal gyjt gyertyavilgot s mg hlt adhatunk, ha mkdse csak haszontalan. � Grf Szchenyit a kor szksgeinek hatalma alkalmas perczben ragadta meg. kornak nyelvv ln; a nemzet jobbjai gondolatnak szavakat adott. s hatsnak titka itt fekszik. Ha ksz anyagot, ksz fogkonysgot nem tall nemzetben � nem gyztt volna meg senkit. Csak keveset adhatunk ez itlet nyomssghoz. Szchenyi mgis tbb volt kora nyelvnl, mert az elszrt, jakar, de alapjukban vve igen gynge javtsi kisrleteknek tzte ki a kzs czlt, a kzs irnyt. hozta ismt sszekttetsbe a magyar nemzeti geniust az eurpai szellemmel, a haladssal. A nemzet agya volt , mely egysgg tette az addig szinte ntudatlan politikai reflex-mozgsokat.
 
>Time !!!
 
>Szavazs
Vlemnyed szerint milyen volt a 3-as DISCO ???

Kirah !
J !
Ht... elment !
Gyenge!
Menny mr magaddal!!!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
>Ennyien nztetek minket !!
Induls: 2007-01-06
 
>O_o o_O
Hozzads a kedvenceidhez
 
>Naptr !_!
2025. Jnius
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
>4ewah
 
>wWoOoWw

 

A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG